Híbrids entre turisme i art (Oportunitats de col·laboració en turisme – 05)

artEl Turisme és una activitat econòmica que podria servir per canalitzar les oportunitats professionals dels artistes i que es veuria molt beneficiada per la capacitat de valorització que té l’art quan s’hibrida amb el turisme.

En entrevistes realitzades a persones molt actives en l’àmbit cultural del territori, reconeixen que la immensa majoria dels artistes acaba desenvolupant la seva activitat a Barcelona o Girona perquè no troba oportunitats ni reconeixement a la comarca.

La Selva disposa d’un teixit cultural molt dinàmic, amb iniciatives destacades en diverses disciplines artístiques, però sense connexió amb el sector del turisme.

Un exemple de la feble relació que existeix entre art i turisme és el Festival d’Art Digital i Electrònica (FADE), que s’organitza cada any durant una setmana al mes de juliol a la Cellera de Ter, i que enguany celebra la seva cinquena edició . Aquest Festival està tenint cada vegada més seguiment i repercussió, amb un creixement notable en la quantitat i qualitat de les seves activitats, i ha aconseguit una forta implicació dels habitants de la localitat, però no està essent prou aprofitat com a esdeveniment turístic, ni existeix una estratègia de suport en infraestructures i ofertes perquè generi l’impacte sobre el territori que mereix. Una assignatura pendent és dissenyar un projecte integral al voltant del FADE (Natura + Gastronomia + Electrònica i Art Digital) que prevegi un paquet turístic de cap de setmana per apropar aquest esdeveniment a altres audiències.

La Cellera de Ter té una forta tradició musical, i aquest arrelament explica que s’hagi creat allà una Escola de Música. La localitat està intentant promoure activitats al voltant d’aquesta identitat, i hi ha la idea de muntar una fira de la Música, entre d’altres iniciatives. Es tracta, en definitiva, d’un substrat d’acollida que s’ha d’aprofitar per estimular noves ofertes de potencial valor turístic que tinguin un impacte econòmic a la zona.

Un altre esdeveniment cultural interessant és el Festival Curt.doc de curtmetratges i documentals que s’organitza a Vidreres, durant tres dies al mes de juny. Té ja sis anys de vida, i cada vegada amb millor acollida i més projecció. És un altre esdeveniment artístic a la comarca que no és prou conegut i que té potencial per convertir-se en un producte turístic d’interès.

Un cas d’èxit comercial, molt diferent al FADE pel que fa al nombre de visitants que atreu (encara que de diferent naturalesa), és el Festival popArb d’Arbúcies, que ha aconseguit convertir-se en un “producte cultural” de gran rellevància al territori.

Hi ha un ampli espectre de possibles combinacions on els artistes poden aportar valor a l’oferta turística, per exemple:

  • Col·laboració d’artistes plàstics amb el sector del viverisme i les plantes ornamentals.
  • Hibridació de les arts (literatura, pintura, música, etc.) amb l’oferta turística dels balnearis i establiments termals, per reforçar la seva imatge diferencial. El territori compta amb balnearis amb solera, d’una gran tradició, però aquest valor no està ben articulat en un relat històric-literari que el destaqui de forma original. A més, els balnearis són espais que per la seva naturalesa permeten el lluïment de les arts, si es combinen d’una manera creativa amb l’ambient d’aquests establiments.
  • Hibridació de les arts amb la gastronomia en el marc dels espais experimentals del centre Domus Sent Soví (Hostalric).
  • Visites teatralitzades a espais de patrimoni històric, posada en escena de fires medievals o performance artístiques en nuclis urbans de forta atracció turística.
  • Col·laboració d’artistes en la personalització d’establiments hotelers i altres allotjaments per valoritzar la seva imatge.
  • Disseny d’una oferta especialitzada per atreure artistes a recessos creatius a la costa i espais naturals preparats per a aquest fi.
  • Posada en valor de la literatura creada al territori per integrar-la amb noves ofertes turístiques.
  • Recreació de llegendes i relats místics vinculats al territori i que puguin servir de valor afegit per atraure visitants (“el misteri mou a molta gent”).
  • Disseny d’ofertes turístiques creatives basades en dinàmiques participatives com els jocs, el teatre o l’oci actiu relacional.

Aquesta entrada pertany a la sèrie de 12 articles sobre oportunitats de col·laboració en turisme a la comarca de la Selva detectades durant les entrevistes, diagnosis i tallers del projecte HibriturSelva que han servit de base per a l’informe HibriturSelva.

 

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Diagnosi turística, HibriturSelva, Notícies i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

11 − 10 =