Connexió litoral-interior (Oportunitats de col·laboració en turisme – 01)

litoral_interiorIniciem, amb aquest escrit, una sèrie de 12 articles per desciure les oportunitats de col·laboració-hibridació per al turisme de la comarca de la Selva que hem detectat durant les entrevistes, diagnosis i tallers del projecte HibriturSelva que han servit de base per a l’informe HibriturSelva.

La connexió litoral-Interior és una de les oportunitats més interessants, i també més descuidades. Es donen iniciatives aïllades, però no hi ha una estratègia que aporti coherència i continuïtat a aquesta relació que és fortament complementària. Si això s’aconseguís, la comarca de la Selva donaria un pas important per potenciar la seva identitat i diferenciar-se de productes similars en altres territoris.

Sabem que el primer pas per això és visibilitzar les sinergies i complementarietats que hi ha entre ambdós subsistemes, perquè els agents es trobin. Creiem que aquesta diversitat no s’ha aprofitat suficientment.

Per resumir, es detecten bàsicament tres vies de possible col·laboració litoral-interior:

  1. Oferir experiències turístiques d’un dia a l’interior per a hostes d’hotels de la costa.
  2. Promoure la comercialització de productes autòctons de la comarca interior en els circuits comercials de la costa.
  3. Crear ofertes híbrides d’allotjament que combinin estades en hotels de la costa amb estades en cases rurals de l’interior, totes dues gestionades pel mateix operador.

Estem parlant, en definitiva, d’aprofitar els grans fluxos turístics que s’acosten a la comarca per l’oferta del litoral (Lloret, Blanes i Tossa), per generar nous atractius que els portin també a visitar la comarca interior. L’impacte seria notable si s’aconsegueix que un percentatge significatiu d’aquests turistes dediqui almenys un dia de la seva estada a la costa a conèixer el que ofereix l’interior.

Hem d’aconseguir que l’interior enriqueixi i ajudi a diferenciar l’oferta de la costa, i que la costa contribueixi a augmentar la visibilitat i els fluxos turístics de l’interior.

Aquest objectiu no sembla impossible. Cal tenir en compte que els hotels de la costa necessiten oferir experiències úniques als seus hostes, cobrint diferents expectatives en estades que s’estenen habitualment a un mínim d’una setmana. Si es dissenya una oferta atractiva, és possible “obrir-se un forat” en almenys un dia d’aquesta estada (“encara que sigui en els dies ennuvolats”, com ha dit un entrevistat).

S’han consultat, com a part d’aquest estudi, a agents que es mouen en el segment “aigües avall” de la comercialització d’aquests paquets, per avaluar si són factibles i poden atreure l’interès dels turistes que visiten la costa. Les condicions que, en principi, han dit que s’haurien de donar perquè tinguin èxit són les següents:

  1. Propostes amb un alt contingut lúdic (“que distreguin, que diverteixin”).
  2. Logística en els llocs de visita que permeti l’aparcament d’autocars.
  3. Flexibilitat dels proveïdors per encaixar la seva oferta en paquets amb preu final competitiu (aquí el repte està en saber conciliar varietat amb eficiència, treballant amb marges que aportin beneficis a tots).
  4. El nombre d’experiències que s’afegeixin als paquets ha de ser prudent, perquè a més activitats, més risc que el preu es surti del mercat, i el producte ja no sigui competitiu.

Les probabilitats augmenten en temporada mitja (i fora de temporada), quan el sol-i-platja és menys atractiu, i els turistes estan més disposats a complementar la seva estada amb una varietat més gran d’opcions.

Un treball que està encara per fer, segons la informació recopilada en aquest estudi, és una investigació a fons del tipus d’experiències que interessen als diferents perfils de turistes de la costa. Cal impulsar un projecte seriós, que inclogui un ampli treball de camp, per conèixer quines són les veritables motivacions del turista que s’allotja al litoral, i sobretot, que permeti segmentar amb més rigor a un mercat que està avui massa estereotipat. Això inclouria entrevistes, enquestes i observacions dirigides tant als hotelers com als propis turistes.

 Hem d’estudiar més al turista de sol-i-platja que pernocta a la Selva litoral, per conèixer millor les diferents motivacions que el mouen.

Com s’ha indicat abans, hi ha sospites raonables que l’anomenat “turista de Lloret” no és uniforme, sinó que és molt més divers del que es creu. Que a més de les expectatives primàries de sol-i-platja que l’atreuen a la Costa Brava, hi ha també altres motivacions més complexes que poden donar cabuda a ofertes complementàries que posin l’èmfasi en l’autenticitat local.

Fins i tot acceptant que pot haver-hi un comportament similar (quant a demandes i gustos) en un percentatge majoritari del turisme del litoral, seguiran existint segments de turistes amb expectatives singulars, més oberts a combinar ofertes híbrides i menys centrades en el turisme passiu, i que donat l’alt flux que es mou en aquesta zona, es tracta d’un potencial de mercat gens menyspreable que podria mirar més a l’interior, si se li ofereix un complement prou atractiu.

Una altra via de valorització és en sentit contrari, acostant els productes més autèntics de la comarca interior als circuits de comercialització de la costa. Ens referim a productes autòctons, locals, que estiguin vinculats al patrimoni i les tradicions del territori, i que no estan tenint una sortida comercial als mercats massius de la costa. En aquest sentit hi ha un reconeixement que no es fa un esforç comercial, ni hi ha xarxes de venedors, que es preocupin per ubicar aquests productes als hotels i altres indrets on es concentra el mercat turístic.

Aquesta entrada pertany a la sèrie de 12 articles sobre oportunitats de col·laboració en turisme a la comarca de la Selva detectades durant les entrevistes, diagnosis i tallers del projecte HibriturSelva que han servit de base per a l’informe HibriturSelva.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Diagnosi turística, HibriturSelva, Notícies i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

6 − four =