Aliances entre microproductes de nínxol (Oportunitats de col·laboració en turisme – 02)

microproductesUna de les oportunitats que s’obren és connectar microproductes, o sigui, petites iniciatives o serveis turístics, que són inviables si s’ofereixen sols (“fent cadascú la guerra pel seu compte“) però que poden funcionar bé si s’integren en paquets conjunts.

Al sector turístic, com en molts altres, l’única manera de sortir del cercle viciós del “no m’especialitzo perquè perdo una part del mercat, i no arribo al mercat perquè no m’especialitzo” és mitjançant la col·laboració entre proveïdors de microproductes o serveis de nínxol.

Una comarca com la Selva, que no té un gran producte estrella com ara el Guggenheim a Bilbao o la casa Dalí a Cadaqués que serveixi com a efecte-tractor, ha de jugar en equip mitjançant l’agregació intel·ligent de moltes petites experiències màgiques.

Hi ha moltes experiències que poden combinar-se en ofertes conjuntes, però fa falta un esforç organitzat per empaquetar i convertir-les en productes viables en els mercats emissors.

Un exemple concret pot ser l’organització de “rutes de compra“, que ofereixin als turistes de la costa un itinerari de visites a diversos establiments de l’interior, convenientment escollits, que ofereixin productes únics, de gran qualitat, i associats a valors autèntics de la comarca. Es tractaria de rutes que combinin ofertes de diferents sectors, molt complementàries entre si, evitant així ofertes monogràfiques que són molt menys interessants.

Una altra opció pot ser el disseny de paquets que combinin un itinerari de rutes ecològiques o de senderisme amb allotjaments en diverses cases rurals al llarg del recorregut. La idea seria promoure aliances entre allotjaments rurals que puguin ser connectats entre si a través de rutes (salvant les distàncies, a l’estil del Camí de Sant Jaume) i que permetin la comercialització conjunta d’aquestes cases. Aquestes iniciatives poden tenir èxit en la mesura que es creïn itineraris amb una forta identitat, i que existeixi una bona col·laboració entre els allotjaments rurals.

Hi ha multitud de combinacions possibles entre opcions turístiques del territori que permeten explotar el factor diversitat, i ampliar l’atractiu d’aquests paquets. Però perquè això sigui possible, cal: 1) Potenciar les connexions i la col·laboració entre els agents que es mouen en els diferents segments, 2) Implicar operadors turístics i agències de viatge perquè venguin aquests paquets.

Només per posar un exemple, es poden crear paquets d’un dia que combinin una visita a la fàbrica-museu de Galetes Trias (turisme industrial), un recorregut pel museu de cotxes antics de Salvador Claret (turisme cultural), una experiència gastronòmica a la Domus Sent Soví d’Hostalric (turisme gastronòmic) i acabar la jornada amb una sessió en algun dels centres termals de la comarca (turisme de salut).

Les oficines de turisme poden jugar un paper important en la promoció d’aquestes combinacions de microproductes, fomentant la creació de paquets entre l’oferta complementària que existeix al voltant de les localitats on realitzen la seva activitat. Aquestes ofertes híbrides tenen més sentit si estan geogràficament properes entre si, i el canal natural per promoure-les podria ser la xarxa d’oficines de turisme. La promoció i difusió d’aquests “paquets de turisme d’experiències” també es pot fer:

  • Organitzant Press trips i Fam trips amb periodistes, agències de viatge, operadors, etc. perquè visitin i vegin aquestes oportunitats in situ.
  • Convocant a jornades/esdeveniments de presentació d’aquests nous productes, en nuclis turístics com Lloret de Mar, on es puguin donar a conèixer a les agències i hotels diversos paquets en un mateix dia.

Aquesta entrada pertany a la sèrie de 12 articles sobre oportunitats de col·laboració en turisme a la comarca de la Selva detectades durant les entrevistes, diagnosis i tallers del projecte HibriturSelva que han servit de base per a l’informe HibriturSelva.

 

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Diagnosi turística, HibriturSelva, Notícies i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

nineteen − 10 =