Oportunitats de la hibridació per al turisme

Noticia_2_Hibrida_oportunidadesEl turisme és probablement el sector més multidisciplinari de tots els que hi ha, però la seva gestió actual es fa amb la mirada cap a dins, com si es tractés d’una indústria-bombolla.

Per això necessitem introduir en el sector del Turisme conceptes frescos, nous i disruptius a partir d’una major sensibilitat cap a models, capacitats i recursos que es generen en altres àmbits.

Convé recordar, per exemple, que el que se sol anomenar “producte turístic” desborda gairebé sempre les competències i dinàmiques del propi sector, atès que implica variables i restriccions que no es controlen des de dins, sinó que formen part d’un sistema molt més ampli. En un escenari així, resulta fonamental que busquem solucions de naturalesa transversal i que superin les limitacions de l’excés d’especialització amb què s’aborden habitualment els projectes d’innovació en turisme.

Observem també un altre biaix, i és la tendència a reduir la “innovació turística” a només dos àrees de millora: la introducció de tecnologies de la informació i les comunicacions, i el desenvolupament de nous mètodes de comercialització, oblidant sovint altres oportunitats de dimensió més social i ambiental que són medul·lars per a la sostenibilitat del sector.

El projecte HibriturSelva vol potenciar una visió àmplia i transversal del sector turístic per tal de generar iniciatives de col·laboració que siguin originals. Creiem que el sector es mou en l’actualitat amb criteris molt endogàmics, i que això no ajuda a descobrir oportunitats realment innovadores.

El focus turístic està massa centrat en l’oci passiu. El disseny d’una oferta de “turisme de profunditat” que abasti una combinació singular de Cultura + Natura + Aventura + Tranquil·litat per generar “experiències memorables” només es pot aconseguir mitjançant la col·laboració multidisciplinària.

Cal promoure espais intersectorials i multidisciplinàries que ajudin a sumar agents agregadors de valor al sector del turisme que fins ara no participaven.

Per això una prioritat d’HibriturSelva serà generar lògiques d’hibridació, o sigui, el foment de la col·laboració multidisciplinària i la recerca de “connexions improbables” entre agents que mai han col · laborat entre si, perquè no es reconeixen encara com a socis potencials.

Segons la metodologia del projecte, es poden explotar tres tipus d’oportunitats d’hibridació en el Turisme:

  1. EQUIPS híbrids: En aquesta categoria incloem els projectes que es desenvolupen barrejant disciplines, perfils professionals i àrees de coneixement. Quant més diversos siguin els equips d’innovació, més potencial d’hibridació, fins i tot integrant edats i orígens culturals diferents. Aquesta mena d’”hibridació turística” es centra en el procés, en els qui s’uneixen per aconseguir el resultat innovador. Un exemple clàssic seria la creació d’un equip format per geògrafs, dissenyadors, historiadors, antropòlegs, economistes, juristes i biòlegs per abordar un projecte de planificació de l’ecosistema turístic d’una localitat de la comarca de la Selva.
  2. CONCEPTES híbrids: S’agrupen aquí diferents ofertes i models de negoci que busquen fusionar atributs aparentment incompatibles o contradictoris entre si. L’objectiu és intentar el ” I en comptes del O “, o sigui, trobar solucions intermèdies entre opcions que habitualment es percep que estan en conflicte per la tradició del sector i que obliguen a escollir una en detriment de l’altra. Es tracta, aleshors, d’explorar tercers camins que aprofitin el millor de cada atribut mitjançant d’una oferta híbrida. Un exemple típic d’aquest tipus d’hibridació seria el “Glamping“que resulta de la combinació entre càmping (associat a barat) i glamour (que es vincula a luxe).
  3. PRODUCTES híbrids: Aquest tercer grup comprèn possibles combinacions entre Turisme i altres sectors, per generar productes i serveis més especialitzats, que s’orienten a nínxols de mercat molt concrets. Han de ser projectes d’hibridació que impliquin una veritable innovació respecte del que ja veiem habitualment en el mercat. Cal destacar que sota aquest epígraf coexisteixen projectes que barregen diversos sectors o indústries en un mateix producte o servei a través d’aliances que permeten posar en valor una oferta conjunta.

Així que les empreses que participin en l’ecosistema de l’HibriturSelva haurien d’aprofitar les oportunitats que s’obren a través d’aquests tres itineraris, o sigui, integrant-se en “equips híbrids” amb professionals d’altres disciplines, provant combinacions originals que signifiquin “conceptes híbrids” o actuant en la intersecció de sectors per oferir “productes híbrids”.

En qualsevol d’aquests casos, resulta fonamental apostar per fórmules de col·laboració amb altres empreses i professionals.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de HibriturSelva, Notícies i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

2 × 2 =